Nagyon élveztem, főleg a panelbeszélgetést Carlos Morenóval és Jonathan Reichentallal a startup városokról, okosvárosokról és a járvány utáni világ 15 perces városairól. Moreno 15 perces városokról szóló elképzelése talán a legfontosabb új elmélet az urbanizmus utolsó fél évszázadában.
Hogy tetszik Magyarország?
Nagyon szerettem Esztergomot, ami új volt számomra. Budapestet meglátogattuk hét évvel ezelőtt a feleségemmel, Ranával, és
megkapott minket a szépsége és kreatív energiája,
legyen szó akár művészetekről vagy technológiáról.
A kreatív osztályról szóló elméletei működnek az Egyesült Államokon kívül is?
Abszolút. Valójában nagyobb kreatív osztályokat találunk – és némely esetben jobban tervezett, jobban kormányzott városokat is – Amerikán kívül. Toronto, ahol élek, fontos kreatív központ. Akárcsak London, Párizs, Budapest, Amszterdam, Oslo, Koppenhága, Stockholm, Genova, Dubai, Tel-Aviv, Peking, Sanghaj, Hongkong és Szingapúr.
A Who’s Your City? című kötetét azzal kritizálták a Lokalista Kiáltvány (Localism in a Mass Age) szerzői, hogy nem igazán veszi figyelembe a gyökerek és közösségi kapcsolatok fontosságát: nem érezheted mindenhol ugyanúgy otthon magad, és kulcsfontosságú, hogy hol születtél. (A kiáltványról itt írtunk.) Nem becsülte alá a szülővárosunk, szülőhazánk súlyát?
Szüleim első generációs amerikaiak voltak, és én is egyszerre élek amerikaiként és kanadaiként – a lányaimnak kettős állampolgárságuk van. Kutatásaim és a saját tapasztalatom alapján úgy gondolom, hogy ami után a legtöbb kreatív személyiség vágyódik, az nem a szoros kisközösségek világa, ahol mindenki tud mindenki ügyeiről, és ahol a családod évszázados gyökerekkel rendelkezik, hanem olyan helyek, ahol kvázi névtelenül élhet, mármint úgy, hogy megvan a szabadsága, hogy újraalkossa magát. Ezért van az, hogy
sok kreatív a kisebb településekről a nagyvárosokba költözik
– mert szeretnék, hogy lehetőségük legyen kigondolni új dolgokat. Nem azt mondom, hogy az embereknek nem kellene szoros kapcsolatot ápolniuk a barátaikkal és a családjukkal – ez magányos és lapos életet jelentene –, de nem hiszek a „vér és anyaföld” elképzelésében. A kreatívok nem gyökértelenek, de gyakran nyugtalanok.